Haziran 2017 Sayı 15

Bizden Haberler

Findeks ve Tüm Üye Kurumlarda “Findeks Kredi Notu 5.0” Geçişi Tamamlandı

Bireysel Kredi Notu, bir tüketicinin Üye’den aldığı ya da alacağı kredinin geri ödemesinin gereklerini diğer bir tüketiciye kıyasla ne ölçüde yerine getireceğini tahmin etmek amacıyla KKB tarafından üretilerek Üye’ye sunulan ve Kredi Raporu’nun bir özeti olan sayısal göstergedir.

31 Mart 2017 tarihi itibarıyla tüm üye kurumlar ve Findeks’te Bireysel Kredi Notu’nun yeni sürümü olan “Findeks Kredi Notu 5.0”ın kullanımına başlandı.

KKB İhtiyaç Kredisi Eğilim Skoru

KKB Eğilim Skorları, kişilerin geçmiş davranışları ve finansal kuruluşların tamamındaki kredikullanımlarından  yola çıkarak gelecek 3 aylık dönemde yeni bir ihtiyaç kredisi kullanma eğilimini tahminleyen skor modelleridir.

KKB Eğilim Skorları ile

  • Satış ve pazarlama yönetimine sağlayacağı katma değer ile satışlarda ivme,
  • Ürün satışlarında doğru stratejiler ile doğru müşterilere hızlı erişim,
  • Doğru müşteri seçimi ile daha az operasyon ve iletişim maliyeti,
  • Ürün bazında hedef kitlelerinin belirlenmesi süreçlerinde kolaylık ve zaman kazanımı,
  • Ürün kullanma ihtimali olmayan müşterilere gereksiz kampanya yapılması nedeni ile yaratılacak müşteri memnuniyetsizliklerinde azalma sağlayabilirsiniz.
  • KKB Eğilim Skorları hizmetinden Kredi Referans Sistemi'ni (KRS) kullanan tüm üye kurumlar yararlanabilir.

    Teminat Mektuplarında Yeni Dönem : “Elektronik Teminat Mektubu”

    Teminat mektupları artık elektronik ortamda hayat bulacak...

    Bankacılık sektörünün en yaygın ve geleneksel ürünlerinden birisi olan teminat mektubu süreçleri kağıt üzerinde yürütülüyor. Bu durum, maliyet yaratmanın yanı sıra gerek bankalar, gerekse de mektubun muhatapları açısından hem maliyet hem de riskler içeriyor. Bu riskler; sahte ve kayıp teminat mektupları, arşivleme sorunları, mektup vadelerinin takip problemleri gibi temel unsurlardan oluşuyor.

    Bahsi geçen ilgili risklerin giderilmesi amacıyla Türkiye Bankalar Birliği’nin 2014 Haziran tarihli, 59. No.’lu Yönetim Kurulu kararı ile Kredi Kayıt Bürosu’na, teminat mektuplarının elektronik ortama taşınmasına yönelik sistemin tasarlanması, uygulanması ve işletilmesi ile ilgili talepte bulunuldu.

    Teminat mektupları 6098 sayılı TBK gereğince üçüncü kişinin fiilini taahhüt anlamına gelen bir garanti sözleşmesi niteliğindedir. Garanti/teminat sözleşmelerinin işlendiği, 15 Ocak 2004 tarih/5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’nun 5 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “teminat sözleşmeleri” ibaresinin, “banka teminat mektupları dışındaki teminat sözleşmeleri” şeklinde değiştirilmesi 15 Temmuz 2016 tarihinde karara bağlanmıştır.

    Yapılan yasal iyileştirme sonucunda, teminat mektuplarının elektronik ortamda düzenlenmesi amacıyla çalışmalarına başlanan Elektronik Teminat Mektubu Platformu (ETMP), bankaların düzenlediği teminat mektuplarını elektronik ortama taşımayı, mektubun yaşam döngüsü boyunca gerçekleştirilecek işlemlerin elektronik ortamda geçekleştirilmesini ve izlenmesini sağlamayı hedefliyor.

    “Elektronik Teminat Mektubu” projesi ile ilgili çalışmalar hızlı bir şekilde yürütülmeye devam ediyor.

    Üye Şube Veri Tabanı Çalışması ile Bankalara Ait En Güncel Şube/Bölge Bilgileri Artık KKB’ de Toplanıyor

    KKB ve Finans dünyasındaki birçok kurumun sunduğu ürün ve hizmetlerde kullanılan banka şube bilgileri bankaların T.C. Merkez Bankası’na yapmış oldukları bildirimler dikkate alınarak oluşturuluyor. Bildirim periyodlarının uzunluğu ve bildirim standartlarının farklılaşabilmesi gibi nedenlerle finans kurumlarının iş akışlarını etkileyen sıkıntılar yaşanabiliyor.

    Özellikle Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ve Kamu İhale Kurumu ile yapılacak işbirliklerinde yaşanabilecek sıkıntıları bertaraf edebilmek; hali hazırda kullanılmakta olan “Teminat Mektubu Durum Sorgulama” hizmeti ve KKB tarafından hayata geçirilmesi planlanan “Elektronik Teminat Mektubu” hizmetinde kullanılan şube/bölge eşleştirmelerini bankalardan gelecek direkt bilgiler ile beslemek adına geliştirmeler yapıldı.

    Yapılan geliştirme kapsamında bankaların şube/bölge organizasyonlarına ait bilgilerinin güncel olarak toplanmasını amaçlayan çalışma ile tüm bankalardan şube ve bölgelerine ait bilgileri paylaşmaları bekleniyor.

    Konu hakkında detaylı bilgilendirme KKB tarafından bankalar ile ayrıca paylaşılmıştır.

    TARDES (Tarım Kredileri Değerlendirme Sistemi) ‘te Son Gelişmeler

    2014 yılı itibarıyla Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (European Bank Reconstruction & Development - EBRD) tarafından finanse edilen Türkiye Mikro & KOBİ Finansman Programı kapsamında geliştirilen Tarım Kredileri Değerlendirme Sistemi (TARDES), KKB tarafından güçlenerek gelişmeye devam ediyor.

    Hizmete girdiği günden itibaren EBRD tarafından desteklenen TARDES projesi Nisan 2017’de sonlanırken, bu tarih itibarıyla KKB tarafından yürütülmeye başladı. Bankalar ve tarım sektöründe kredi vermek isteyen finansal kurumlar için veri paylaşımı ve hazır kredi değerleme altyapısını içeren proje, Frankfurt School of Finance & Management’ın teknik danışmanlık hizmet desteği ile devam ediyor.

    24 Nisan 2017 tarihinde EBRD MSME haber bülteninde röportaj veren KKB Stratejik Planlama ve Kurumsal İlişkiler Genel Müdür Yardımcısı olan Koray Kaya TARDES’in gelişimini “Kredi Kayıt Bürosu olarak Excel’de çalışan bir yapıyı, online bir uygulama haline getirdik. Oluşturulan veri tabanında 230 farklı ürün için 4.600’e yakın farklı maliyet cetveli var. Sadece tarımsal üretim değil, tavukçuluk, küçükbaş ve büyükbaş hayvancılık gibi farklı kategorilerde de zengin bir veri içeriği oluştu. Bu veriler Türkiye’nin 81 ilinden ayrı ayrı toplanarak il ve ürün bazlı ayrıştırılıp bankaların kullanımına sunuldu. TARDES sayesinde ülkemizdeki tüm bankalar tarıma kredi verebilir hale geldi. Sistem üzerinden bu zamana kadar 200 bin çiftçiye kredi kullandırılırken sorunlu kredi oranları da diğer kredilere göre çok daha düşük oranlarda gerçekleşti.” şeklinde özetledi.

    TARDES içerisindeki bitkisel ürün çeşidi (seracılık dahil) Nisan 2017 itibarıyla 212 adede ulaşırken, bitkisel ürünler içerisinde seracılık ürün çeşidi toplam 51 adettir. Ayrıca bitkisel ürün kartı sayısı (il/ürün) 3.717, hayvancılık kart sayısı (il/ürün) 810 adettir. TARDES içerisinde yer alan toplam kart sayısı(il/ürün) 4.527 adet olmuştur.

    KKB Anadolu Veri Merkezi’nden Haberler

    Ziraat Bankası Olağanüstü Durum Merkezi Taşımasını Tamamladı

    T.C Ziraat Bankası, Kredi Kayıt Bürosu ile gerçekleştirdiği işbirliği doğrultusunda kendi sistem kurulumlarını KKB Anadolu Veri Merkezi’nde yaparak çalışmalarını Ocak 2017 itibarıyla tamamladı. Ziraat Katılım Bankası’nın da Birincil Veri Merkezi olarak kullanılacak olan KKB Anadolu Veri Merkezi kurulum çalışmaları ise planlama aşamasında.

    Yapı ve Kredi Bankası Olağanüstü Durum Merkezi Taşımasını Tamamladı

    Yapı ve Kredi Bankası(YKB), Kredi Kayıt Bürosu ile gerçekleştirdiği işbirliği doğrultusunda KKB Anadolu Veri Merkezi’nde kendi sistem kurulumlarını yaparak çalışmalarını Nisan 2017 itibarıyla tamamladı. Canlı veri kopyalamalarını taşındığı gün itibarıyla KKB Ankara Veri Merkezi’ndeki sistemlerine yapmaya başlayan YKB, aynı zamanda bazı canlı sistem yüklerini de KKB Anadolu Veri Merkezi’nde bulunan sistemlerinde çalıştırıyor.

    Kredi Kayıt Bürosu Olağanüstü Durum Merkezi Taşımasını Tamamladı

    Kredi Kayıt Bürosu, KKB Anadolu Veri Merkezi’nde kendi olağanüstü durum merkezi sistemleri için ayrılmış olan 20 kabinine kendi sistem kurulumlarını yapıp çalışmalarını Mayıs 2017’de tamamladı. Eylül ayında başlayan analiz çalışmaları sonrası ihtiyaçlarını belirleyip gerekli yatırımlarını yapan KKB daha önce IBM İzmir İş Sürekliliği Merkezi’nden almakta olduğu ODM hizmetini kendi Veri Merkezi olan KKB Anadolu Veri Merkezi’ne taşıdı. Çok kritik ve risk seviyesi yüksek olan bu çalışma KKB BT Altyapı ve Operasyon ekiplerinde herhangi bir sorun yaşanmadan başarılı bir şekilde 20 Mayıs 2017 tarihinde tamamlandı.

    Close
    Close